AUDIOMURALE- opis idei


Wizualizacja projektu




Animacja prezentująca ideę projektu. Polecam odtwarzać z włączonym dźwiękiem.




Projekt AUDIOBLOKI to nieszablonowe podejście do procesu odnawiania elewacji bloków z wielkiej płyty, na których po raz pierwszy będą mogli wypowiedzieć się ich mieszkańcy. Na ścianach szczytowych bloków przy ul. Kalenkiewicza w Elblągu  powstanie abstrakcyjna grafika, na którą złożą się zakodowane wypowiedzi lokatorów. Środowiska artystyczne coraz częściej włączają się w proces estetyzacji i uczłowieczania blokowisk  - podobnej realizacji jednak jeszcze nie było.


W ostatnich latach na polskich blokowiskach zachodzą istotne przemiany, wiążące się z koniecznością dokonania termomodernizacji (docieplenia) budynków, a co za tym idzie - z wprowadzeniem nowej kolorystyki elewacji. Na ścianach bloków można obecnie zaobserwować swoistą „eksplozję” barw i kształtów. Niestety, kolorowe wzory często nakładane są w sposób nieprzystający do skali budynków, a w większości przypadków nowe oblicza bloków powstają bez żadnej konsultacji z mieszkańcami.Projekt AUDIOBLOKI zakłada twórcze zagospodarowanie aktualnie docieplanych ścian szczytowych bloków na elbląskim osiedlu Zawada. Idąc za przykładem wielu europejskich miast, z powodzeniem wprowadzających sztukę w przestrzeń publiczną, proponuję przeznaczyć pozbawione okien ściany na realizację malarskich kompozycji.
Na abstrakcyjny układ projektowanej ściany składają się  wypowiedzi mieszkańców bloku, przedstawione w formie spektrogramów, czyli wykresów widma amplitudowego dźwięku. Taki sposób kodowania pozwala lokatorom swobodnie wypowiedzieć się na każdy temat (zarówno neutralny, jak  i zupełnie niepoprawny politycznie),  jednocześnie przywracając im poczucie  współdecydowania o wyglądzie najbliższego otoczenia.
Malowidła naścienne to doskonały sposób rewitalizacji surowych blokowisk. W dzisiejszych czasach sztuka w przestrzeni publicznej stanowi niezbędny element miasta, prowokuje do zatrzymania się, zwolnienia tempa, stając się też celem tzw. turystyki miejskiej. Chciałabym, aby elbląska Zawada dołączyła do grona tych interesujących realizacji, w których kluczową rolę odgrywa nie tylko efekt estetyczny, ale także współudział mieszkańców  – w tym przypadku owocujący stworzeniem wspólnego „dźwiękowego graffiti”.

Projekt jest kontynuacją malarskiej pracy dyplomowej powstałej w 2010 r. pod kierunkiem prof.  Janusza Marciniaka 
i dr Dominika Lejmana na ASP w Poznaniu.



Widok od strony C.H. Ogrody






Wernisaż 26. Salonu Elbląskiego w Galerii El. fot. Miłosz Kulawiak



Prezentacja projektu na Międzynarodowych Targach Poznańskich podczas wystawy Dyplomy ASP 2010.